Rendhagyó irodalomóra, találkozás Lipták Ildikóval
30, maximum 45 főnek, 60 / 90, minimum 45 percben
Mint színházi nevelési szakember és drámapedagógus, az olvasókkal szervezett találkozók módszertanában főként a drámapedagógia eszköztárára építek.
Az író-olvasó találkozók keretében szövegfeldolgozó, illetve olvasásra ösztönző
programot viszek az osztályokba. Ezek interaktív események, a gyerekek aktív szereplésére épülő foglalkozások. Előkészítésre nincs szükség, csupán arra az információra, hogy a gyerekek olvasták-e a kiválasztott könyvet.
A Csak neked akartunk jót (Csimota Kiadó), című ifjúsági regényért az év ifjúsági
regénye díjat kaptam 2021-ben, a kötet számos további kiemelt irodalmi projektbe bekerült.
Halupa-Tiba Gabriella laudációja az év szerzője díjátadón
Zólya Andrea kritikája
Görbe Helga kritikája, Alföld
A regényt felső tagozatosoknak ajánljuk, az 5-6-7. évfolyamokon van a legnagyobb sikere a
gyerekek között. A történet főszereplője egy 14 éves lány, Lilla, aki számos egzisztenciális és
életkori problémával küzd, de közben életrevaló hős, aki az események folyamán épp annyit
fejlődik, ami hitelessé teszi a figurát. A gyerekekkel interaktív és kreatív foglalkozások keretében gondolkodunk a főszereplő sorsán.
A Nyári nyomozás című, 2017-ben megjelent kötet nyolc éven felülieknek (főként 2-3-4. osztályosoknak) javasolt, ebben az évben számos irodalmi sikerlistán és könyvszakmai
ajánlásban szerepelt.
Pataky Adrienn kritikája, Kortárs
Tóth Zsuzsanna könyvajánlója, Olvass Bele
A könyv főszereplője a 11 éves Bálint, aki az új lakóhelyre költözés körüli feszültségek nyomán
számos titokzatos és néha nehezen értelmezhető helyzetbe kerül, de a kérdéseket nem hagyja
megválaszolatlanul: mindennek utána jár. Különösen izgatják azok az identitáskérdések, amik a
kortársait általában, s amikről olyan nehéz beszélni: ki vagyok, és hová tartozom?
Kommunikációs és személyiségfejlesztő tréningek
10 alkalom 10-15 főnek, 10 x 60 / 90 percben
Önkifejezés, önismeret, szorongás megelőzése, feszültségoldás, kommunikációs és improvizációs képességek fejlesztése, szereplési bátorság növelése, szövegértés és szövegalkotás, önbizalom, érzelmi rugalmasság és ellenállóképesség (reziliencia) fejlesztése.
- Nem szeretsz olvasni, de szereted a jó történeteket?
- Szeretsz olvasni, sőt akár gondolkodni is az izgalmas sztorikon?
- Jó lenne mindig feltalálni magad nehéz szituációkban?
- Szeretnéd, ha jobban el tudnád mondani, hogy mit gondolsz?
- Jó lenne nem izgulni az osztály előtti felelésnél?
- Gyakorolnád, hogyan kell kiállni magadért?
- Egyszerűen szeretnéd jobban érezni magad a bőrödben?
Csapatépítő és személyiségfejlesztő drámapedagógia kamaszok
számára
11-14 éveseknek / 15-18 éveseknek 30, maximum 45 főnek, 60 / 90 percben
Sokszor csak azon múlik az osztály hangulata, hogy szántunk-e időt és energiát egymás jobb megismerésére. Amikor észleljük, hogy gond van, gyakran hatékonyabb, ha külső segítséget veszünk igénybe, mert a szokatlan munkaformákat egy idegentől könnyebben elfogadják a diákok, mintha a saját tanáruk kezd valami számukra furcsa tevékenységbe. Nem lényegtelen eredmény, hogy miközben a többiek megismerésén fáradozunk, saját magunkról is sokat tanulhatunk.
Kiscsoportos, 6 alkalmas tréningsorozat felnőttek számára
8, maximum 15 főnek 60 / 90 percben
- Ha most lépsz be a munkaerőpiacra
- Ha hosszabb otthonlét után vissza kell térned a munkahelyedre
- Ha otthon, vagy másutt gondot okoz kiállni magadért
- Ha egyes helyzetekben nem tudod felvállalni a véleményed
- Ha zavarba hoz az idegenek előtt való megnyilvánulás
- Vagy épp munkahelyet váltasz, és aggódsz a beilleszkedés miatt
- Esetleg egyszerűen csak szeretnéd megtalálni a saját hangodat, hogy ne mindig utólag jusson eszedbe, hogy mit is kellett volna mondani
- Hogy jobban érezd magad a bőrödben, a világban, és hogy ne szigetelődj el
Csapatépítő, ön- és társismereti tréningek iskolások és pedagógus
közösségek számára
30, maximum 45 főnek, 90 / 135 percben
Lehet-e más az iskola? El tudjuk-e képzelni a mindennapjainkat úgy, hogy a gyerekek között csökkennek a feszültségek, a bántalmazás, a kiközösítés, csúfolás…? Hogy a kollégák között valódi egymásra figyelés és tisztelet, támogató légkör jellemzi a hétköznapokat?
Ezek a társas jelenségek szinte a közeg természetes részét képezik, és nem is ígérhetjük, hogy a tréningjeink hatására egycsapásra megszűnnek majd, azt azonban több évtizedes tapasztalat támasztja alá, hogy az ajánlott technikák, a megszokottól eltérő közös tevékenységek, a külső trénerek jelenléte, a célirányos fejlesztés támogatja, hogy a résztvevők jobban, és másképp ismerjék meg egymást, mint amire a mindennapok során lehetőségük van, és képessé váljanak a reflexióra, ami a változás egyik záloga. A tréningjeink oldhatják, és hosszú időre megváltoztathatják a rossz beidegződéseket. Az iskolai osztályközösségekre hatással lehet az, ha a felnőttek közötti dinamika is pozitívan változik.
- A résztvevők jobban megismerik egymást
- Őszintébb, ugyanakkor elfogadóbb lesz a légkör (kommunikáció, empátia)
- Azok is fel merik vállalni magukat és a véleményüket, akik korábban nem tudták
- Jobb lesz az együttműködés minősége
- Mindezek következtében jobb lesz az általános hangulat.
Minél több közösség vesz részt a tréningeken (beleértve a pedagógus közösséget is), annál inkább várható a hatás többszöröződése. Szükség esetén teljes tréner csapattal, segítjük a közösségek fejlődését.
Kötelező olvasmányok feldolgozása drámapedagógiai eszközökkel
30, maximum 45 főnek, 60 /90, minimum 45 percben
Alig hallunk olyan diákról, aki a kötelező olvasmányokra ne úgy gondolna, hogy át kell esni rajta, mint egy gyermekbetegségen. És ez még a jobbik eset. A rövidített, lebutított változatok és átiratok ugyan hozzásegíthetik a tanulókat, hogy a számonkérésnél ne kerüljenek nagy bajba, de a legfontosabbat nem pótolják: hogy a saját emberségükkel kapcsolódjanak a művekhez.
Különösen nagy kihívás a drámák olvasása, hiszen ezek alapvetően nem is olvasásra szánt művek. A kötelező (és ajánlott) olvasmányok drámapedagógiai feldolgozása sem pótolja a magányos, értő olvasást, de segít az érzelmi és intellektuális kapcsolódásban, a művekmegértésében és befogadásában, ezáltal a gyerekek személyiségének fejlődésében.